سفیران قرآن - شعبه اصفهان

نویسندگان

۲۴ مطلب توسط «زهرا سلیمانی» ثبت شده است

از زراره و حمران از امام باقر و امام صادق (ع) روایت کرده که فرمودند: اگر بنده‏ اى عملى کند که با آن رحمت خدا و خانه آخرت را طلب کند آن گاه رضاى احدى از مردم را هم در آن دخالت دهد مشرک است.

تفسیر المیزان ذیل سوره کهف

  • زهرا سلیمانی

7 اردیبهشت ماه ، مسجد امام علی

سوره ی مبارکه ی کهف

علامه فرمودند: غرضش تبشیر و انذار و نفی فرزند داشتن خداست. سوره مکی است و غرض سوره اثبات نفی شریک برای خداست و تشویق به تقوا داشتن در داستان های سوره آمده است.

4 داستانی که در این سوره آمده است سوالاتی است که یهودیان از حضرت رسول پرسیده بودند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَنْزَلَ عَلى‏ عَبْدِهِ الْکِتابَ وَ لَمْ یَجْعَلْ لَهُ عِوَجاً (1)

عوج: انحراف کم که به ظاهر مشخص نیست. و با عَوَج( انحراف بسیار واضح) متفاوت است.

قَیِّماً لِیُنْذِرَ بَأْساً شَدِیداً مِنْ لَدُنْهُ وَ یُبَشِّرَ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً حَسَناً (2)

قیّم: انسانی که مصلحت چیزی را تامین می کند و امورش را تدبیر می کند مثلا قیّم یک خانواده مصلحت و تدبیر برای اعضایش می کند. در قرآن دین هم قیّم نامیده شده است. کتاب قیّم یعنی کتابی که دنیا و آخرت انسان ها هست و مصالح دنیا و آخرت را می داند.

قیمومیت کتاب برای این است که بتواند انذار دهد. آدمی که می خواهد منذِر باشد باید قیّم باشد. برای انذار شان قیمومیت لازم است. کسی که می خواهد انذار و بشارت کند باید حتما قیّم باشد.

ادامه در فایل روبه رو قابل دریافت است.دریافت

  • زهرا سلیمانی

بیمار شدن از من و عیسی شدن از تو
لب تشنه شدن از من و دریا شدن از تو


در راه عصای تو بیان کرد: امامی!
اعجاز عصا از تو و موسی شدن از تو


در مهد به اثبات خودت سعی نمودی
در کودکی ات این همه والا شدن از تو


چهل سال پدر – چشم به راه پسرش بود
حالا یکی یک دانه ی بابا شدن از تو


چشمان موفق به امید تو نشسته است
پس دست شفا از تو و بینا شدن از تو


تا زائر سرو قد و بالای تو باشد
جانم پسرم از پدر و پاشدن از تو


بگذار قدم های تو را خوب ببیند
در قامت تو جلوه ی محبوب ببیند

  • زهرا سلیمانی

اردوی آسمان نامه

۳۰
فروردين

با یاری خدا و به دعوت امام جواد، در روز ولادت ایشان 30 فروردین ماه 95 دومین اردوی گروه سفیران قرآن برگزار شد. 

اردوی آسمان نامه با همکاری دارالقرآن آموزش و پرورش نجف آباد در محل اردوگاه شهید باهنر و با محوریت سوره ناس اجرا شد و مخاطبان  40 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه دوم بودند. 

محوریت صحبت ها موضوع استعاذه عملی و ابراز کردن پناه بردن به خدا بود. که پناه بردن هم زمانی اتفاق می افتد که انسان شرّ را بشناسد. 

شرّی که سوره ناس مطرح می کند، وسواس خناس است. یعنی وسوسه ای که موجب تأخیر کار خیر می شود. 

حضرت امام باقر (علیه السّلام) می فرمودند: هر که قصد کار خیری کند باید بدان بشتابد زیرا هر کار خیری پس افتد به راستی شیطان را در آن نظری است.

منبع : اصول کافی جلد 4، ص 427


  • زهرا سلیمانی

در محضر رسول

۲۹
فروردين

آیه 7 سوره حجرات

 وَ اعْلَمُوا أَنَّ فِیکُمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ یُطِیعُکُمْ فِی کَثِیرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَ لکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإِیمانَ وَ زَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُمْ وَ کَرَّهَ إِلَیْکُمُ الْکُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیانَ أُولئِکَ هُمُ الرَّاشِدُونَ 

ترجمه: و بدانید که رسول اللَّه در بین شما است باید که از او اطاعت کنید و اگر او شما را در بسیارى امور اطاعت کند خود شما به تنگ مى‏آیید و لیکن خداى تعالى ایمان را محبوب شما کرد و در دلهایتان زینت داد و کفر و فسوق و عصیان را مورد نفرتتان قرار داد اینان رشد یافتگانند .

 

حتما لحظات شیرین  زیارت را چشیده اید. طعم خوب حضور در محضر ولی خدا.

بودنِ در حرم به انسان این جرأت را می دهد که خودش را مقابل دیدگان امامش ببیند و از خودش و زندگی اش برای امام بگوید.

به انسان جرأت می دهد که با خدا باشد و گناه برایش رنگ و لعابی نداشته باشد.

کسی که مقیمِ حرم شود هر جای دنیا که برود خودش را مقابل دیدگان امام می بیند و دائم الزیاره است .

حالا فکر کنید که به جای این که شما به حرم بروید، امام به دیدارتان بیایند.

بعد فکر کنید که رسول الله که امام علی عبدی از عبدهای ایشان است(إِنَّمَا أَنَا عَبْدٌ مِنْ عَبِیدِ مُحَمَّدٍ صلى الله علیه و آله. )[1] به دیدارتان بیایند.

اوضاع چقدر فرق می کند؟

بعدش فکر کنید که رسول الله بین شما باشد. در میانتان، در جمع هایتان . . .

حالا دیگر فکر نکنید، مطمئن باشید که رسول الله بین شماست. این را  سوره ی حجرات گفته است.

بودنشان بین ما خیلی چیزها را عوض می کند، زندگیمان را از این رو به آن رو می کند.

سوره حجرات آمده است تا در محضر رسول بودنمان را به یادمان بیاورد.

امام صادق فرمودند: هر کس سوره حجرات را هر روز یا هر شب قرائت کند، از زیارت کنندگان حضرت محمد خواهد بود



[1] الکافی (ط - دارالحدیث) ؛ ج‏1 ؛ ص225

 

  • زهرا سلیمانی

سوره ی مبارکه ی مریم در مکه نازل شده است.

در سوره ی مریم 3 اضطرار است، اضطرار حضرت زکریا (پیر شده بود ولی وارثی برای تبلیغ دین خدا نداشت)، حضرت مریم( بعد از بچه دار شدن) اضطرار حضرت ابراهیم در دعوت پدرش.

بشارت و انذار غایت سوره است: لتبشر به ..... تنذر به که در آیه ی 97 این سوره آمده است

سوره 3 دسته آدم دارد: انبیا و برگزیدگان که هدایت شدند، دسته ی دوم اهل غیّ که استعداد رشد خود را از دست دادند، دسته ی سوم که اهل توبه و ایمان و عمل صالح اند که در آخر به اهل نعمت می پیوندند. به گونه ای شرح سوره ی مبارکه ی حمد است.

رشد با خضوع و خشوع نسبت به پروردگار اتفاق می افتد و غیّ نیز با اعراض و سرکشی از ذکر خداست.

حروف مقطعه ی اول سوره:

اگر حروف مقطعه های ابتدای سوره ها شبیه هم باشند مفاهیمشان به هم نزدیک می شود. و چون این سوره صاد دارد با سوره ی مبارکه ی ص نزدیک است. و نیز یاء دارد با یس ارتباط می یابد.

دریافت

  • زهرا سلیمانی

دعای ماه دوم

۱۵
فروردين

الهی هب لی کمال الانقطاع إلیک و انر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها إلیک حتّی تخرق ابصار القلوب حجب النّور فتصل إلی معدن العظمة و تصیر أرواحنا معلقة بعزّ قدسک.

الهی وارستگی از هر چیز و وابستگی و پیوستگی کامل به آستانت را موهبتم فرما و دیدگان دل ما را به فروغ نظر به خود، روشن ساز، تا دیدگان دل ما حجابهای نور را بدرد و «عریانا» به معدن عظمت واصل شود و جانهای ما همچون شعاع بعزّ قدست، آویخته گردد. مناجات شعبانیه

  • زهرا سلیمانی

بیوت نورانی

۱۶
اسفند

بیوت نورانی عنوان طرحی است که توسط مدرسه دانشجویی قرآن و عترت علیه السلام د رسطح شهر تهران، نواحی حومه و برخی از شهرستان ها در حال اجراست و قصد دارد به حول و قوه الهی  و در سایه توجهات ویژه حضرت ولیعصر جلسات انس و تدبر در قرآن را در کوچکترین و در عین حال مهم ترین مکان و نهاد اجتماعی یعنی خانه و خانواده راه اندازی کند و به وظیفه و رسالت خویش یعنی عمومی سازی فرهنگ انس و تدبر در قرآن در عموم افراد جامعه ، جامه ی عمل بپوشاند. بدین منظور برآن شدیم تا جلسات انس با سوره های قرآن را در نقاط و محلات مختلف سازماندهی کرده تا با اعزام مربیان آموزش دیده و مجرب ، فضای خانه ها و شهرها، نورانی به نور قرآن گردد و زمینه طهارت فردی و اجتماعی را در سطح وسیعی فرهم آورد. ان شاء الله...

اولین بیت در استان اصفهان در این طرح پیش قدم شده و تا کنون سه جلسه در سه هفته متوالی برگزار شده است.

خلاصه نکات جلسات بیوت نورانی قابل دریافت می باشد. 

دریافت

دریافت

  • زهرا سلیمانی

 27 آذرماه 1394،  مسجد امام علی علیه السلام

آیه ی برجسته ی این سوره : الله لا اله الا هو له الاسماء الحسنی.

در سوره ی انبیا راجع به ذکر که مقابل عقل بود صحبت کردیم و اینکه ذکر است که نمی گذارد انسان سحر شود.

در این سوره راجع به بسترسازی ذکر که همان خشیت است حرف خواهیم زد.

ذکر در این سوره مقابل نسیان است. و انسان از فراموش شدن می ترسد.

ذکر شدن در این سوره یعنی اعلی شدن. پس یاد خدا نشان از رسیدن او به علوّ و اولوالنهی شدن است.

ذکری که جنس خشیت دارد یعنی چون فروتن است ذکر دارد که نتیجه ی عقلی هر خشیتی رسیدن به درجات بالاست.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏

طه (1)

طه یعنی چه؟

ادامه در فایل زیر قابل دریافت است. 

دریافت

  • زهرا سلیمانی

دعای ماه اول

۰۱
اسفند

سلام علیکم. 

تا بحال به این موضوع فکر کردید که این همه متون دعا و روایات را چگونه می توان به زندگی وارد کرد. 

تمام آشنایی ما با متون روایی و ادعیه منحصر شده در ادعیه مشهوری که همه از کودکی با این ادعیه انس گرفته ایم. 

این انس ما با تعداد محدودی از این متون بسیار ارزشمند است ولی کافی نیست. 

هزاران دعا وجود دارد که ما حتی یکبار نخوانده ایم  و وارد سبد عباداتمان نشده.

در حالیکه ادعیه می توانند افق هایی متفاوت را در زندگیمان ایجاد کنند. 

می توانند راه های تازه برای بهتر زندگی کردن را نشانمان دهند. 

می توانند نمازهای هر روز و هفته مان را از یکنواختی در بیاورند. 

حضرات معصومین برای هر روز، هرکار ، هر ساعت ، هر مشکل، هر نماز دعای مخصوص داشته اند. 

این همه تنوع به این معناست که ما هم در برهه های مختلف باید با ادعیه مختلف انس پیدا کنیم.  

از این به بعد با یاری خدا هر هفته یک دعا از حضرات معصومین را در وبلاگ می گزاریم  به این امید که در آن هفته با همان دعا انس گرفته و حفظ کنیم و در قنوت نمازمان بخوانیم. 

دعای این ماه 

عَنْ أُمَیَّةَ بْنِ عَلِیٍّ قَالَ قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَنْ قَالَ عِنْدَ غُرُوبِ الشَّمْسِ فِی کُلِّ یَوْمٍ یَا مَنْ خَتَمَ النُّبُوَّةَ بِمُحَمَّدٍ ص اخْتِمْ‏ لِی‏ فِی‏ یَوْمِی‏ هَذَا بِخَیْرٍ وَ سَنَتِی بِخَیْرٍ وَ عُمُرِی بِخَیْرٍ فَمَاتَ فِی تِلْکَ اللَّیْلَةِ أَوْ فِی تِلْکَ الْجُمْعَةِ أَوْ فِی ذَلِکَ الشَّهْرِ أَوْ فِی تِلْکَ السَّنَةِ دَخَلَ الْجَنَّة .

امیه بن علی از امام صادق نقل کرده اند کسی که در غروب هر روز بخواند  : "یَا مَنْ خَتَمَ النُّبُوَّةَ بِمُحَمَّدٍ ص اخْتِمْ‏ لِی‏ فِی‏ یَوْمِی‏ هَذَا بِخَیْرٍ وَ سَنَتِی بِخَیْرٍ وَ عُمُرِی بِخَیْرٍ" 

ودر آن شب یا در آن جمعه یا در آن ماه و سال بمیرد به بهشت داخل می شود. 

                                                                                                   بحارالانوار ج83 ص 267

  • زهرا سلیمانی